Базовий навчальний план
Базовий навчальний план визначає зміст і структуру
початкової загальної освіти за допомогою інваріантної і варіативної складових,
якими встановлюється погодинне співвідношення між освітніми галузями, гранично
допустиме тижневе навантаження учнів та загальнотижнева кількість годин.
Інваріантна складова змісту початкової загальної
освіти формується на державному рівні і є обов’язковою для всіх
загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування та форми
власності. Інваріантна складова змісту початкової загальної освіти визначається
за допомогою таких освітніх галузей, як «Мови і літератури», «Математика»,
«Природознавство», «Суспільствознавство», «Здоров’я і фізична культура»,
«Технології» та «Мистецтво». Виключення з інваріантної складової будь-якої з
освітніх галузей порушує цілісність загальноосвітньої підготовки на рівні
початкової освіти і наступність основної школи.
В інваріантній складовій Базового навчального плану
визначено мінімально необхідну кількість навчальних годин на вивчення кожної
освітньої галузі.
Варіативна складова Базового навчального плану
визначається загальноосвітнім навчальним закладом з урахуванням особливостей
регіону, навчальних закладів, індивідуальних освітніх запитів учнів та (або)
побажань батьків, або осіб, які їх замінюють. У початкових класах варіативна
складова включає години, які виділяються на вивчення навчальних предметів
освітніх галузей, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та
групових занять з учнями.
Вивчення предметів, включених до інваріантної та
варіативної складових, дає змогу забезпечити належний рівень загальноосвітньої
підготовки і соціально-особистісного розвитку учнів молодшого шкільного віку.
Навчальне навантаження учнів складається з годин
інваріантної і варіативної складових і не може перевищувати гранично
допустимого рівня тижневого навантаження учнів, установленого Базовим
навчальним планом та санітарно-гігієнічними нормами організації
навчально-виховного процесу.
На основі Базового навчального плану, який визначає
загальні засади організації навчально-виховного процесу у початковій школі,
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту розробляє типові навчальні плани
для загальноосвітніх навчальних закладів, у яких зміст освітніх галузей
реалізується шляхом вивчення навчальних предметів і курсів інваріантної
складової. На основі типових навчальних планів навчальні заклади складають
щороку робочі навчальні плани, в яких конкретизується варіативна складова
початкової загальної освіти з урахуванням особливостей організації навчального
процесу.
Бюджетне фінансування загальноосвітнього навчального
закладу здійснюється відповідно до встановленої базовим навчальним планом
сумарної кількості годин інваріантної та варіативної складових з урахуванням
можливого поділу класу на групи у процесі вивчення окремих предметів.
Освітня галузь «Мови і літератури»
Метою освітньої галузі «Мови і літератури» є розвиток
особистості учня, формування його комунікативної компетентності та загальних
уявлень про мову як систему і літературу як вид мистецтва. Зазначена освітня галузь
складається з мовного і літературного компонентів.
Мова навчання (українська мова, мови національних
меншин)
Метою вивчення української мови, мов національних
меншин як мов навчання є формування в учнів комунікативної компетентності
шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з мови навчання,
опанування всіх видів мовленнєвої діяльності та набуття певного соціального
досвіду.
Особливість мови навчання полягає в тому, що вона є не
тільки навчальним предметом, а і найважливішим засобом навчання, виховання і
розвитку особистості у процесі опанування всіх інших предметів початкової
загальної освіти.
Для досягнення зазначеної мети передбачається
виконання таких завдань:
· формування
в учнів мотивації вивчення мови;
· забезпечення
гармонійного розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння,
читання і письма);
· формування
комунікативних умінь;
· опанування
найважливіших функціональних складових мовної системи з урахуванням
особливостей фонетичної і граматичної систем кожної з мов навчання;
· соціально-культурний
розвиток особистості;
· формування
вміння вчитися.
З урахуванням мети і завдань мовного компонента
освітньої галузі виділяються такі змістові лінії: мовленнєва, мовна,
соціокультурна і діяльнісна.
Основною змістовою лінією є мовленнєва. При цьому
мовна, соціокультурна і діяльнісна змістові лінії спрямовані на забезпечення
мовленнєвої.
Мова вивчення (українська мова, мови національних
меншин)
Метою навчання української мови як державної та інших
мов як навчальних предметів є формування комунікативної компетентності з
урахуванням інтересів і можливостей учнів початкової школи.
Для досягнення зазначеної мети передбачається
виконання таких завдань:
· створення
позитивної мотивації до засвоєння знань;
· формування
умінь і навичок з усіх видів мовленнєвої діяльності;
· засвоєння
елементарних знань про найважливіші мовні одиниці, необхідні та достатні для
формування мовленнєвих умінь і навичок;
· залучення
до національної культури народу, мова якого вивчається;
· сприяння
інтелектуальному, моральному, соціокультурному та естетичному розвиткові
особистості.
Зміст навчання української мови як державної та інших
мов як навчальних предметів визначається за такими змістовими лініями, як
мовленнєва, мовна, соціокультурна, які є взаємозалежними, взаємопов’язаними та
спрямованими на формування ключових і предметних компетентностей.
Іноземна мова
Метою вивчення іноземної мови є формування в учнів
комунікативної компетентності з урахуванням комунікативних умінь, сформованих
на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями та навичками спілкуватися
в усній і письмовій формі з урахуванням мотивів, цілей та соціальних норм
мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях.
Для досягнення зазначеної мети передбачається
виконання таких завдань:
· правильна
вимова і розрізнення на слух звуків, слів, словосполучень і речень;
· оволодіння
найбільш уживаною лексикою у межах визначеної тематики і сфери спілкування;
· отримання
уявлення про основні граматичні категорії мови, яка вивчається; розпізнавання
відомого лексичного і граматичного матеріалу під час читання та аудіювання і
використання його у процесі усного спілкування;
· розуміння
на слух мовлення вчителя, однокласників, основного змісту текстів з
використанням наочності;
· участь у
діалогічному спілкуванні (вміння вести етикетний діалог і діалог-розпитування
під час повсякденного спілкування);
· уміння
коротко висловлюватися у межах тематики і сфери спілкування, що визначені для
початкової школи, відтворювати напам’ять римовані твори дитячого фольклору;
· оволодіння
технікою читання вголос, читання про себе навчальних та нескладних текстів,
використання прийомів ознайомлювального та навчального читання;
· правильне
написання слів, словосполучень, речень і текстів;
· засвоєння
елементарних відомостей про країну, мова якої вивчається.
З урахуванням мети і завдань вивчення іноземної мови
виділяються такі змістові лінії: мовленнєва, мовна, соціокультурна і
діяльнісна.
Літературне читання
Метою літературного читання є формування читацької
компетентності учнів, яка є базовою складовою комунікативної і пізнавальної
компетентності, ознайомлення учнів з дитячою літературою як мистецтвом слова,
підготовка їх до систематичного вивчення літератури в основній школі.
У процесі навчання відбувається становлення читача, що
здатний до самостійної читацької, творчої діяльності, здійснюється його
мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток, формуються
морально-естетичні уявлення і поняття, збагачуються почуття, виховується
потреба у систематичному читанні.
Для досягнення зазначеної мети передбачається
виконання таких завдань:
· формування
в учнів навички читання як виду мовленнєвої діяльності;
· ознайомлення
учнів з дитячою літературою в авторській, жанровій, тематичній різноманітності;
формування в учнів соціальних, морально-етичних цінностей за допомогою художніх
образів літературних творів;
· формування
умінь сприймати, розуміти, аналізувати різні види літературних і навчальних
текстів з використанням елементарних літературознавчих понять;
· розвиток
мовлення учнів, формування умінь створювати власні висловлювання за змістом
прочитаного (прослуханого);
· формування
в учнів прийомів самостійної роботи з різними типами і видами дитячих книжок;
умінь здійснювати пошук, відбір інформації для виконання навчально-пізнавальних
завдань;
· розвиток
творчої літературної діяльності школярів;
· виховання
потреби у систематичному читанні як засобі пізнання світу, самопізнання та
загальнокультурного розвитку.
З урахуванням зазначеної мети і завдань мовного
компонента освітньої галузі виділяються такі змістові лінії: коло читання,
навичка читання, досвід читацької діяльності і літературна діяльність.
Освітня галузь «Математика»
Метою освітньої галузі «Математика» є формування
предметної математичної і ключових компетентностей, необхідних для
самореалізації учнів у швидкозмінному світі.
Для досягнення зазначеної мети передбачається
формування:
· цілісного
сприйняття світу, розуміння ролі математики у пізнанні дійсності; готовності до
розпізнавання проблем, які розв’язуються із застосуванням математичних методів,
здатності розв’язувати сюжетні задачі, логічно міркувати, обґрунтовувати свої
дії та виконувати дії за алгоритмом;
· вміння
користуватися математичною термінологією, знаковою і графічною інформацією;
орієнтуватися на площині та у просторі; застосовувати обчислювальні навички у
практичних ситуаціях і розуміти сутність процесу вимірювання величин;
· інтересу до
вивчення математики, творчого підходу та емоційно-ціннісного ставлення до
виконання математичних завдань; уміння навчатися.
В освітній галузі виділяються такі змістові лінії:
числа, дії з числами; величини; математичні вирази, рівності, нерівності;
сюжетні задачі; просторові відношення, геометричні фігури; робота з даними.
Освітня галузь «Природознавство»
Метою освітньої галузі «Природознавство» є формування
природознавчої компетентності учня шляхом засвоєння системи інтегрованих знань
про природу, способів навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних
орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики.
Для досягнення зазначеної мети передбачається
виконання таких завдань:
· виховання
соціально активної особистості, яка усвідомлює свою належність до різних
елементів природного середовища, здатна мислити, бережливо ставиться до
природи, людей і самого себе;
· формування
на доступному рівні цілісної природничо-наукової картини світу, що охоплює
систему знань, яка відображає закони і закономірності природи та місце в ній
людини;
· розвиток
розумових здібностей учнів, їх емоційно-вольової сфери, пізнавальної активності
та самостійності, здатності до творчості, самовираження і спілкування;
· забезпечення
єдності інтелектуального та емоційного сприйняття природи з практичною
природоохоронною діяльністю;
· засвоєння
традицій українського народу у відносинах людини з природою;
· оволодіння
доступними способами пізнання предметів і явищ природи та суспільства.
Освітня галузь «Суспільствознавство»
Метою освітньої галузі «Суспільствознавство» є
особистісний розвиток учня, формування його соціальної і громадянської
компетентностей шляхом засвоєння різних видів соціального досвіду, що
складається із загальнолюдських, загальнокультурних та національних цінностей,
соціальних норм, громадянської активності, прийнятої в суспільстві поведінки,
толерантного ставлення до відмінностей культур, традицій і різних думок.
Для досягнення зазначеної мети передбачається
виконання таких завдань:
· виховання
гуманної, соціально активної особистості, яка усвідомлює свою належність до
етносоціального та соціально-культурного середовища, здатна розуміти значення життя
як найвищої цінності;
· оволодіння
способами діяльності та моделями поведінки, які відповідають загальноприйнятим
нормам моралі та права;
· розвиток
навичок взаємодії у сім’ї, колективі, суспільстві шляхом активного спілкування
із соціальним оточенням, накопичення досвіду комунікативної діяльності,
дотримання правил толерантної поведінки, співпереживання і солідарності з
іншими людьми у різноманітних життєвих ситуаціях;
· формування
основ споживчої культури, вміння самостійно приймати рішення щодо власної
поведінки.
Соціальна і громадянська компетентності як ключові
мають міждисциплінарний характер, інтегруються за допомогою всіх освітніх
галузей і спрямовуються на соціалізацію особистості, набуття громадянських
навичок співжиття і співпраці у суспільстві, дотримання соціальних норм.
Освітня галузь «Здоров’я і фізична культура»
Метою освітньої галузі «Здоров’я і фізична
культура» є формування здоров’язбережувальної компетентності шляхом
набуття учнями навичок збереження, зміцнення, використання здоров’я та
дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури.
Для досягнення зазначеної мети передбачається
виконання таких завдань:
· формування
в учнів знань про здоров’я, здоровий спосіб життя, безпечну поведінку, фізичну
культуру, фізичні вправи, взаємозв’язок організму людини з природним і
соціальним оточенням;
· формування
та розвиток навичок базових загальнорозвивальних рухових дій;
· розвиток в
учнів активної мотивації дбайливо ставитися до власного здоров’я і займатися
фізичною культурою, удосконалювати фізичну, соціальну, психічну і духовну
складові здоров’я;
· виховання в
учнів потреби у здоров’ї, що є важливою життєвою цінністю, свідомого прагнення
до ведення здорового способу життя; розвиток умінь самостійно приймати рішення
щодо власних вчинків;
· набуття
учнями власного здоров’язбережувального досвіду з урахуванням стану здоров’я;
· використання
у повсякденному житті досвіду здоров’язбережувальної діяльності для власного
здоров’я та здоров’я інших людей.
Здоров’язбережувальна компетентність як ключова
формується на міжпредметному рівні за допомогою предметних компетенцій з
урахуванням специфіки предметів та пізнавальних можливостей учнів початкових
класів.
Здоров’язбережувальна компетентність формується шляхом
вивчення предметів освітньої галузі «здоров’я і фізична культура» і передбачає
оволодіння учнями відповідними компетенціями.
З урахуванням мети і завдань зміст освітньої галузі
визначається за такими змістовими лініями: здоров’я і фізична культура.