герб та флаг

Чумаківський ліцей

Наш рідний край
Меню сайту
Наше опитування
Який предмет подобається більше?
Всього відповідей: 178
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Робота шкільної бібліотеки за І півріччя

            Зміст:

І.Аналіз роботи бібліотеки за 2020-2021н. р.

ІІ. Основні завдання і напрямки роботи бібліотеки

на 2021 – 2022 н. р.

ІІІ. Зміст і організація роботи з читачами   

1.Залучення читачів до бібліотеки. Організація роботи абонементу

2.Реклама бібліотеки.

3.Формування, розкриття та збереження книжкового фонду бібліотеки. Введення в роботу новітніх технологій.

4.   Організація інформаційного обслуговування учасників навчального процесу.

5.  Заходи щодо збереження бібліотечного фонду підручників та дбайливого відношення до книги.

6.   Індивідуальна робота з читачами.

7.  Виховання інформаційної культури школярів.

8. Організація та проведення масових заходів

ІV. Діяльність бібліотеки на допомогу процесу педагогічної стратегії розвитку інноваційної особистості

1.  Популяризація бібліотечно-бібліографічних знань.

V. Довідково-бібліографічна та інформаційна, робота

VI. Робота з батьками

VII. Робота з підручниками.

VІІІ. Самоосвіта

ІХ. Внутрішня бібліотечна робота                                                                                          

     Робота бібліотеки з бібліотечним активом                                                    

 При складанні плану враховані такі документи:

     Закон України  «Про освіту»

     Закон України «Про бібліотеку та бібліотечну справу»

     Положення про бібліотеку середнього

   Загально - освітнього закладу

     Концепція «Про національно-патріотичне

        виховання дітей та молоді

Аналіз роботи бібліотеки за 2020 - 2021 н. р.    

          Книга – невичерпне джерело  знань, надбаних людством  протягом  багатьох років. Спілкування з книгою допомагає оволодіти  певними  знаннями, прилучає  до культурних  надбань  і цінностей  українського народу, його звичаїв і традиції. Завдання, що стоять перед сучасною національною школою, зміна характеру, пріоритетів і підходів до освіти та виховання, процеси глобалізації та інформатизації суспільства зумовлюють зміну функцій та статусу бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів, реформування їх в інформаційні центри, які мають здійснювати, в першу чергу, інформаційне забезпечення освітньо-виховного процесу. У Законі України «Про загальну середню освіту»важливе місце відводиться культурно-виховній і просвітницькій роботі в закладах освіти. Шкільна бібліотека є важливим засобом і формою втілення в життя цієї вимоги. Робота шкільної бібліотеки – надзвичайно багатогранна. Це й методично-інформаційний центр, де учні розвивають читацький смак, формують любов до книги, це й світ відкриттів, світ творчості, де формується читач-творець.

       Книга – головний засіб навчання . Читати систематично й осмислено дітей навчає школа. Бібліотекар  допомагає  педагогам залучити учнів  школи до читання книжок, пропагує книгу, розвиває художній смак і самостійність суджень дітей. У зв’язку з цим бібліотекар приділяє  велику  увагу пошуку активних форм пропаганди  літератури, які забезпечують  формування у школярів щоденної потреби в читанні книг, роботі з ними.   Ефективними  формами пропаганди літератури, індивідуальні бесіди при виборі  книг та групові екскурсії до бібліотеки, бібліотечні уроки.   

Революційна перебудова  нашого життя, нова  шкільна реформа вимагають від учителів та учнів  нового ставлення  до шкільного  майна і книги як часточки «громадського  добра великої  цінності»

      Виховання бережливого ставлення до книги – не тільки особистої , а й  шкільної  є високим критерієм  моральності школяра . Багато років бібліотека бере участь у конкурсі «Збереження навчальної книги і проводить роботу серед учнів та батьків щодо дбайливого ставлення до навчальної книги. В молодших класах важливо добитися, щоб підручники в учнів були чистими , в гарних обгортках , з акуратними закладинами, прищеплювати  потребу працювати з охайною книгою.

       Для успішної організації змагання  за краще збереження книги на початку року в нашій школі  в кожному класі  обирається  актив   з 2 осіб, який разом з класним керівником  в подальшому стежить за станом учнівських підручників,  виявляє  кращих у збереженні,  допомагає відстаючим тримати в порядку книги. Кращі читачі формують ядро бібліотечного активу. Вони перші помічники бібліотекаря при перевірці  підручників, прийомі нових надходжень, розташуванні книг.

          Бібліотека  у 2020-2021 навчальному році забезпечила потреби навчально-виховного процесу в усіх його ланках, надаючи систематичну, цілеспрямовану допомогу учням в опануванні знаннями зі шкільних предметів, вивчення яких передбачає шкільна програма. Саме тому бібліотека школи  є інформаційним центром як для учнів, так і для вчителів, вихователів, одним із важливих напрямків роботи якої є формування інформаційної культури читачів. Щоб бути ефективною, ця робота носить систематичний, оперативний, випереджаючий характер.  Були визначені конкретні форми інформування кожної категорії читачів з урахуванням їхніх потреб. Систематично, у процесі надходження нової літератури, поповнювались постійно діючі книжкові виставки: „Я пізнаю світ»,  „Освіта ХХІ століття», « Українська держава крізь віки», «Великий син великого народу», «Книги ювіляри», «Цього ви ще не читали». Усього було протягом року  були оформлені книжково - ілюстратині виставки до знаменних дат та урочистих подій були організовані протягом року виставки, наприклад: „Україна – це наша родина”, „Книга, обпалена війною”,  «Я пізнаю  світ ». До кожної знаменної дати у бібліотеці  проводились інформаційні дні „Радимо прочитати”.  Інформаційна робота серед педагогічного колективу включала також виступи на педрадах з інформаціями: забезпечення навчальною книгою учнів та вчителів на 2020-2021 навчальний рік-вересень; підписка  періодичних  видань - жовтень

    Діяльність шкільної бібліотеки у 2020-2021 навчальному році спрямована на виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватись бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу, всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом популяризації педагогічної літератури та інформації про неї.  Особлива увага приділялася широкій популяризації української літератури, літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу. Отримуючи нову літературу, готувала„ Інформаційний бюлетень новинок”, „ Зустріч з новими книгами”, організовано відкриті перегляди літератури. Зупинись на хвилинку – подивись на новинки”.                                                                                                                                                                  Вивчення  читацьких інтересів  – одна з умов результативності довідково-бібліографічної роботи бібліотеки. З метою вивчення загальної картини читання в бібліотеці проводився аналіз читацьких формулярів з проблеми систематичності читання в читацькій групи 1-4-х, 5-8-х, а також 9-11-х класів.

        Вагому допомогу шкільному бібліотекарю надає  актив  бібліотеки.  Разом із бібліотекарем поновлювали екран стану підручників, допомагали в проведенні рейдів–перевірок « Збереження навчальної книги!» та обробки і розстановки нових надходжень, в оформленні виставок: «Алеї  підручників за яких навчались мої брати та сестри »,«Презентуємо новинки»,«Книга скаржиться, книга дякує ». Книга – невичерпне  джерело  знань, надбаних  людством  протягом  багатьох  років. Спілкування з книгою допомагає оволодіти  певними знаннями, прилучає  до культурних  надбань  і цінностей  українського народу, його звичаїв і традицій.

      Книга – головний засіб навчання . Читати систематично й   осмислено  дітей навчає школа.        Я  допомагаю педагогам залучити учнів    школи до читання книжок, пропагую книгу, розвиваючи художній смак і   самостійність суджень дітей. У зв’язку з цим я приділяю  велику  увагу пошуку активних форм пропаганди  літератури, які забезпечують  формування у школярів щоденної потреби в читанні книг, роботі з ними.                                                                                                         

  Ефективними  формами пропаганди літератури, індивідуальні бесіди при виборі  книг та групові екскурсії до бібліотеки, бібліотечні уроки.

     Революційна перебудова нашого життя, нова  шкільна реформа вимагають від учителів та учнів  нового ставлення  до шкільного  майна і книги як часточки «громадського  добра великої  цінності»

     Побудова нової української національної школи у наш час відбувається непросто, оскільки доводиться постійно відмовлятися від застарілих стереотипів, виробляти нові підходи до створення державного освітнього простору. Важливим фактором у цій ситуації є розуміння і сприйняття педагогічними працівниками сутності трансформаційних процесів, що відбуваються в суспільстві взагалі, і зокрема в освіті. Наша сучасність надає нам право вибору шляхів досягнення єдино правильної мети: формування особистості, обрати шлях удосконалення кожної окремо взятої підструктури з метою розвитку взаємозв’язків між ними і створення єдиного освітнього простору як у самій школі, так і поза нею. Важливе місце в загальній структурі цих взаємозв’язків посідає шкільна бібліотека. Вона традиційно бере на себе важливу функцію: допомогти педагогам, учням і батькам у формуванні творчої, соціально активної особистості. Як це можна здійснити в умовах загальноосвітньої школи? Достатньо просто, якщо розглядати бібліотеку як центр соціально-культурного розвитку дітей і дорослих, як інформаційно-методичний центр, як базу, що є основою всього процесу навчання. Сучасний навчальний процес на 70% складається з самоосвітньої діяльності. А це означає, що у кожного учасника навчально-виховного процесу повинен бути вільний доступ до інформації. Традиційно цю функцію реалізує бібліотека, але в наш час вона повинна бути не просто місцем зберігання інформації, а передбачати надання послуг із сучасних джерел інформації, причому мова йде не лише про відповідну літературу й довідники. Самоосвіта безпосередньо залежить від інтелектуального розвитку, від мотивації та установок щодо навчальної діяльності, потреби у знаннях, вольових та інших якостей особистості. У цьому плані важливим питанням є формування в учнів ключових життєвих компетентностей.

Інформаційна культура – це складова частина загальної та фахової культури сучасної людини. Навчання – це керування пізнавальною діяльністю учнів із метою формування у них знань, умінь та навичок, розвиток особистих якостей. В теперішній час складається нова національна інформаційна інфраструктура, і бібліотека є невід’ємним її складником. Шкільна бібліотека як соціальний інститут – багатогранне явище. Вона відіграє важливу роль у розвитку цивілізації й посідає особливе місце у сфері освіти. Незважаючи на існуюче подекуди ставлення, бібліотека – це не місце складання інформації. Головна функція бібліотеки – зробити інформацію доступною. Шкільна бібліотека повинна забезпечувати доступ до інформаційних ресурсів і слугувати інформаційними брамами, відіграючи важливу роль у розвитку інформаційної грамотності та культури своїх користувачів. Це буде досягнуте тільки при умові якісно нового рівня обробки і розповсюдження інформації. Комп’ютерні технології – необхідна умова формування сучасного іміджу шкільної бібліотеки. Наявність у бібліотеці сучасних технологій – безсумнівне свідоцтво того, що вона виходить на певний рівень інформатизації. Комп’ютеризована шкільна бібліотека є центром виховання інформаційної культури підростаючого покоління. І хотілось би мати новенький комп'ютер в шкільній бібліотеці. В сучасних умовах інформатизації відбувається зміна орієнтирів у визначенні потреб для забезпечення інтелектуального, духовного розвитку дітей і молоді. На першому місці нетрадиційні носії інформації – комп’ютер, Інтернет, CD-ROM, відеофільм.

      Книга супроводжує людину з раннього дитинства і до останніх днів, несучи їй світло розуму та знань, виховуючи та скеровуючи духовно, естетично. Книги, мов ріки, які наповнюють собою весь світ, це джерело мудрості.

Завдання сучасної книжки досить складне. Не просто дати людині певну суму знань, а навчити її ці знання здобувати, вміти застосовувати їх, підходити до навчання творчо.

Орієнтація суспільства на гуманістичний вибір освіти, особистісний підхід спонукає кожен раз звертатися до праць світових і українських мислителів, педагогів, у яких книга і читання займає важливе місце у вихованні школяра. Діючи на уяву й думку читача, художній твір впливає на розвиток його естетичних і моральних почуттів. Ознайомлення учня з науково-художньою і науково-популярною літературою сприяє розвитку інтересу до техніки, підготовці до майбутньої професії. Читання книг, в яких звеличується людина, її трудова діяльність сприяє вихованню в дитини прагнення бути корисною суспільству, прищеплює любов до праці.Ці слова мають бути концептуальними засадами духовного розвитку особистості в XXІ столітті, тому що всі спроби знищити книгу не мали успіху.Жодна школа, жодні курси чи семінари не можуть замінити самостійної роботи з книгою. Книга – гуманітарна сила, яка слугує високим ідеалам духовного відродження, вона скеровує творчий процес особистості.Сьогодні, коли йде обезцінення духовних якостей особистості, – добра та порядності, чесності, вміння співчувати, – значним чинником, який впливатиме на прищеплення позитивних цінностей, має стати книга і читання.У теперішній час, в добу компютеризації, книга все ж таки залишається неоціненним скарбом, як джерело мудрості, знань, досвіду та фундаментом освіти; а бібліотеку, книгозбірню можна назвати основою цього фундаменту.У „Положенні про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу”, затвердженого наказом Міносвіти України від 14.05.1999 р. № 139 в розділі „Загальні положення” підкреслено, що шкільна бібліотека здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний, так і в позаурочний час.

      У розділі „Основні завдання” акцентовано увагу на розкритті перед учнями основних (модельних, базових) функцій бібліотеки, в третьому – „Зміст роботи” – зазначено, що бібліотечний фонд повинен відповідати змісту навчання у навчальному закладі, його інформаційним і виховним функціям.А якщо одним із головних завдань школи є оволодіння учнями систематизованими знаннями про природу, людину, суспільство, культуру та виробництво засобами пізнавальної і практичної діяльності, іншими словами дати комплекс загальноосвітніх знань, стандарт загальної середньої освіти учням, то, звичайно, що і її структурний підрозділ – шкільна бібліотека – повинна виконувати загальноосвітню функцію. Школа  та її бібліотека різноманітними формами та методами пізнавальної та практичної діяльності в наступному навчальному році будуть сприяти інтелектуальному, суспільному і фізичному розвитку особистості, що є фундаментальною основою для подальшої післяшкільної освіти та трудової діяльності.

Загальноосвітня функція тісно повязана з виховною. Необхідно зазначити, що не можна провести чіткої межі, чіткої грані між тією чи іншою соціальною функцією шкільної бібліотеки.

Виховна функція націлює педагогів, вихователів, бібліотекаря, батьків, громадськість на реалізацію ряду першочергових завдань. Серед них:

  • сприяння формуванню відповідного світогляду користувача, а саме: вміння оцінювати політичні, економічні, екологічні, культурологічні та інші явища, виходячи із загальнолюдських позицій, розбиратися в різнобарвній гамі партій та політичних течій, їхніх програмних цілях, спрямуваннях, механізмах реалізації цілей, співвідношення їх із державною політикою, реальними сподіваннями громадян нашої Батьківщини;
  • прищеплення моральних цінностей, які акумулювали б у собі загальнолюдську мораль, основою якої є гуманістичне начало, спонукали дітей до активної громадянської позиції;
  • виховання у абонента-учня любові до Батьківщини, високої культури міжнаціонального спілкування, дружби та братерства між народами;
  • створення та вдосконалення правової держави передбачає виховання у користувачів розуміння та виконання своїх прав та обовязків, додержання законів, правил, інших нормативно-правових актів, етичних та естетичних норм і традицій народу, міжнародних правових норм;
  • реалізація виховної функції сприяє соціалізації юної особи, виявленню та розкриттю її творчих здібностей і можливостей, вироблення самоповаги, самостійності та свободи мислення;
  • певною мірою допомагає цікаво проводити час, можливості взаємного спілкування як з однолітками, так і зі спеціалістами народного господарства, творчою інтелігенцією та іншими категоріями суспільства.

У Законі України „Про Загальнодержавну програму підтримки молоді” зафіксовано, що для України одним із найважливіших завдань є громадське, національне-патріотичне виховання дітей та молоді, їхнє залучення до соціально-політичних та економічних перетворень, процесу інтеграції України до світової  спільноти.

Інформаційна функція бібліотеки багатогранна. Серед окремих її аспектів:

  • надання інформації про документи, що надійшли до фондів шкільної бібліотеки для різноманітних категорій користувачів;
  • надання відомостей користувачу про зміст конкретного документу або тематику документів відповідно до питань, що захоплюють його думки та уявлення;
  • інформація про новітні інформаційні технології, що використовуються як в нашій державі, так і за її межами;
  • повідомлення про проведення конкретних заходів (літературно-музичні вечори, Дні інформації, Дні викладача історії, хімії, математики та інших, відкриті перегляди літератури, виставки документів про суспільно-політичні події тощо); виховання в учнів інформаційної культури, вироблення потреби та навичок пошуку, систематизації, обробки, накопичення та оцінки інформації для сьогодення та майбутнього.   Економічна функція шкільної бібліотеки багатопланова і охоплює всі грані бібліотечної і педагогічної діяльності:  прищеплення навичок бережного ставлення до книг та інших документів бібліотеки, шкільного, державного, муніципального, суспільного та особистого майна;
  • особиста участь у роботі зі збереження бібліотечного фонду, по можливості створення деяких зразків продукції, що необхідна бібліотеці, школі, суспільству;
  • вироблення якостей дбайливого хазяїна, тобто не тільки створювати, виробляти ті чи інші продукти людської праці, але й робити їх з найменшими затратами різних ресурсів (людських, матеріальних, фінансових, часових тощо);
  • виховання умінь та навичок організовувати свою діяльність раціонально, оптимально, економити свій час.

Методами реалізації даної функції є залучення учня-користувача до книг та інших документів відповідного, тобто економічного характеру, спілкування з іншими людьми по даній та близькій тематиці, одержання з інших каналів змістовної, пізнавальної, емоційної, естетичної та іншої інформації.

Реалізація економічної функції дасть можливість формувати людину, особистість, здатну до сприйняття новацій, мислити не шаблонно, не стандартно і консервативно, а творчо.

         Реалізація економічної функції проходить не тільки через цінності та відповідні соціальні норми, що зафіксовані у виданнях та інших документах, але й через реальну поведінку батьків, знайомих, колег та інших категорій суспільства під час навчання, відпочинку, в побутових умовах.

Іншими словами спільними зусиллями рідних, педагогів, вихователів, бібліотекаря продовжать формувати у підростаючого покоління інноваційну культуру. А інноваційна культура – складова інноваційного потенціалу, що характеризує рівень освітньої, загальнокультурної і соціально-психологічної підготовки особистості та суспільства в цілому до сприйняття і творчого втілення в життя ідеї розвитку економіки країни на інноваційних засадах.

Культурно-просвітницька функція бібліотеки  полягає в тому, щоб кожна дитина відчула себе причетною до рідної культури, усвідомлювала, що є хай і не великою, але істотною часткою „ми”. Кращі зразки українського фольклору (пісні, думи, казки), твори різних напрямів, які є у фондах шкільної бібліотеки, можуть допомогти дітям у цьому. Національна література є органічною складовою літератури світової. Юні читачі, беручи до рук книгу, повинні дізнатися з її сторінок, як життєвий досвід однієї нації збагачує іншу, засвоюючи естетичні, етичні, моральні норми людства. А головне – усвідомлювати себе продовжувачами кращих традицій наших пращурів, з’єднувальною ланкою між минулим і майбутнім. У цьому – відповідальне завдання шкільної бібліотеки. У своїй діяльності бібліотека  керується Законом України „Про загальну середню освіту”, Законом України „Про бібліотеки і бібліотечну справу”, Положенням про середній навчальний заклад, Положенням „Про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу”, „Інструкцією про організацію та діяльність гімназії” та іншими законодавствами та підзаконними нормативно-правовими актами.

Шкільна бібліотека є обов’язковим структурним підрозділом загальноосвітнього навчального закладу, тому всі стратегічні освітньо-виховні завдання, які належить вирішувати гімназії, трансформуються в завдання та діяльність шкільної бібліотеки. Серед них: