КАБІНЕТ МІНІСТРІВ
УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 20 квітня 2011 р. №
462
Київ
Про затвердження Державного стандарту початкової
загальної освіти
Відповідно до статті 31 Закону України «Про загальну
середню освіту» Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державний стандарт початкової загальної
освіти, що додається.
Установити, що Державний стандарт впроваджується з 1
вересня 2012 року.
2. Визнати таким, що втрачає чинність з 1 вересня 2012
р., пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2000 р. №
1717 «Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст,
структуру і 12-річний термін навчання» (Офіційний вісник України, 2000 р.,
№ 47, ст. 2033).
3. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту вжити
заходів для своєчасного розроблення та затвердження типових навчальних планів,
навчальних програм для учнів початкової школи з метою забезпечення впровадження
Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого цією постановою.
Прем’єр-міністр України М. АЗАРОВ
Інд.70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 20 квітня 2011 р. № 462
ДЕРЖАВНИЙ
СТАНДАРТ
початкової
загальної освіти
Загальні положення
Цей Державний стандарт початкової загальної освіти (далі
— Державний стандарт), розроблений відповідно до мети початкової школи з
урахуванням пізнавальних можливостей і потреб учнів початкових класів, визначає
зміст початкової загальної освіти, який ґрунтується на загальнолюдських
цінностях та принципах науковості, полікультурності, світського характеру
освіти, системності, інтегративності, єдності навчання і виховання на засадах
гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги між націями і
народами в інтересах людини, родини, суспільства, держави.
Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно
зорієнтованого і компетентнісного підходів, що зумовлює чітке визначення
результативної складової засвоєння змісту початкової загальної освіти.
У цьому Державному стандарті терміни вживаються у
такому значенні:
1) громадянська компетентність — здатність людини
активно, відповідально та ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою
розвитку демократичного суспільства;
2) ключова компетентність — спеціально структурований
комплекс якостей особистості, що дає можливість ефективно брати участь у різних
життєвих сферах діяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх
стандартів;
3) ключова компетенція — об’єктивна категорія, що
фіксує суспільно визначений комплекс певного рівня знань, умінь, навичок,
ставлень, які можна застосувати в широкій сфері діяльності людини (вміння
вчитися, загальнокультурна, громадянська, здоров’язбережувальна, соціальна
компетентність та компетентність з питань інформаційно-комунікаційних
технологій);
4) компетентнісний підхід — спрямованість
навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є такі
ієрархічно-підпорядковані компетентності учнів, як ключова, загальнопредметна і
предметна;
5) компетентність — набута у процесі навчання
інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей
і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці;
6) компетенція — суспільно визнаний рівень знань,
умінь, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини;
7) комунікативна компетентність — здатність
особистості застосувати у конкретному спілкуванні знання мови, способи
взаємодії з навколишніми і віддаленими людьми та подіями, навички роботи у
групі, володіння різними соціальними ролями;
8) міжпредметна компетентність — здатність учня застосувати
щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та
ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і предметних
галузей;
9) міжпредметні естетичні компетентності — здатність
орієнтуватися в різних сферах життєдіяльності, що формується під час опанування
різних видів мистецтва. Предметними мистецькими компетентностями, у тому числі
музичними, образотворчими, хореографічними, театральними, екранними, є
здатність до пізнавальної і практичної діяльності у певному виді мистецтва;
10) предметна компетентність — освоєний учнями у
процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної
з набуттям нового знання, його перетворенням і застосуванням;
11) предметна компетенція — сукупність знань, умінь та
характерних рис у межах конкретного предмета, що дає можливість учневі
самостійно виконувати певні дії для розв’язання навчальної проблеми (задачі,
ситуації). Учень має уявлення, знає, розуміє, застосовує, виявляє ставлення,
оцінює;
12) предметна математична компетентність — особистісне
утворення, що характеризує здатність учня (учениці) створювати математичні
моделі процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної
діяльності під час розв’язування навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих
задач;
13) предметна природознавча компетентність —
особистісне утворення, що характеризує здатність учня розв’язувати доступні
соціально і особистісно значущі практичні та пізнавальні проблемні задачі,
пов’язані з реальними об’єктами природи у сфері відносин «людина — природа»;
14) соціальна компетентність — здатність особистості
продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді, виконувати
різні ролі та функції у колективі.
Державний стандарт складається з:
· Базового навчального
плану початкової загальної освіти згідно з додатком 1 (далі — Базовий
навчальний план);
· Загальної
характеристики інваріантної та варіативної складових змісту початкової
загальної освіти;
· Державних
вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів згідно з додатком 2.
У результативній складовій кожної освітньої галузі
Державного стандарту визначено державні вимоги до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів початкової школи, які відповідають змісту і структурі
предметних компетентностей.
Протягом навчання у початковій школі учні повинні
оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх
особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній
основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій.
На основі цього Державного стандарту Міністерство
освіти і науки, молоді та спорту розробляє навчальні програми, відповідно до
яких здійснюється підготовка варіативних програм і підручників.