Ось і добігають кінця тривалі
зимові свята українців.
Напередодні Водохреща – 18 січня
за новим стилем – святкуємо «Голодну кутю» або Другий Свят-Вечір.Увесь цей день
віруючі люди нічого не їдять – постують. Сідають вечеряти , коли вже засяє
вечірня зоря.На вечерю подаються пісні страви – смажена риба , вареники з
капустою , гречані млинці на олії і кутя
та узвар.
По вечері діти проганяють кутю
: вибігають з хати і палицями б’ють знадвору в причільний кут, примовляючи:
Тікай, кутя,із покуття,
А узвар –іди на базар,
Паляниці ,лишайтеся на полиці,
А «дідух»-на теплий дух,
Щоб покинути кожух!
Збереглося коротке,але цікаве
оповідання про те , як колись запорожці проганяли кутю в себе на
Січі.Оповідання це записав етнограф Яків Новицький в році 1876, у селі Кам’янка на Дніпрових
порогах ,від лоцмана Йосипа Омельченка: «Було
,як повечеряють запорожці на голодну кутю,та вийдуть з рушницями проганяти кутю ,то піднімуть таку стрілянину
,мов наче й справді війна йде.На
другий день ,на Воджосвяття
,йдуть , було ,до Дніпра і пушки за собою везуть.Як тільки попи начнуть хрест
вмачати в воду , то вони й палять з
пушок.Ще я добре знаю,як в двадцятих
годах в Камянці з пушок кутю проганяли ,бо тоді були й попи ще з запорожців».
Уже геть ввечері , як
стемніє,виносять з хати «дідуха»,несуть його на вигін або в садок – як де
ведеться – і палять : пускають на «теплий дух».Це – символічне палення зими ,
щоб «покинути кожух»-накликати
весну.Коли все перегорить і нетривкий солом’яний жар погасне , дівчата розхоплюють попіл з «дідуха» і
несуть на город –«щоб огірки родили».
В цей день біля церкви святять воду.Йдучи до церкви по свячену воду
,люди квітчають посуд- глечики , пляшки, баньки – «безсмертником» або сухими
васильками – «щоб Бог милував від злої напасти».
На Західному Поділлі, господиня
або старша дочка бере по вечері в миску кілька ложок борошна і на свяченій воді
замішує рідке тісто.Цим тістом вона малює
хрести на всіх чотирьох стінах хати , в сінях, коморі, стайні та в інших
господарських будівлях – «від нечистої
сили».Батько бере полумисок із свяченою водою і кропилом кропить усіх присутніх
у хаті, примовляючи: «Дай Боже ,і на той рік діждатися».Далі він іде кропити в
сінях, у коморі та навколо хати .Молодший син бере в руки три пирога та йде
вслід за батьком.Перший пиріг він кусає в сінях,другий-в коморі, а третій – на дворі.
У місцевостях понад Дніпром –
із лівого , і з правого боку – існує такий звичай : коли принесуть з церкви
свяченої води , господар робить з сухих васильків кропило і кропить свяченою водою спочатку все
в хаті , а потім комору,стайню, стодолу – всі господарські будови. За
господарем-батьком ходить хтось із дітей – хлопчик чи дівчинка – і носить на
тарілці пиріг, а в руці – шматочок крейди.Яке місце батько покропить водою , на
тому місці ,вслід за ним , син пише крейдою хрест.
В хаті хрести пишуть на дверях
, вікнах, на столі, скрині ,на посуді – скрізь.У господарстві кропляться
свяченою водою і пишуться хрести не тільки на будівлях , а й на хліборобському
знарядді – на плузі, боронах,сівалках, косах,граблях.Кропиться свяченою водою і
худоба – корови, воли,вівці, коні.не кроплять лише свиней та курей.
Що ж до пирога , то як де
ведеться : в одній місцевості хлопчина ,
що пише хрести,після кожного хреста повинен хоч маленьку крихітку відкусити від
пирога і з’їсти.В інших – лише
обносять пиріг,а після кроплення вся
родина сідає за стіл, розподіляє пиріг і з’їдає його, примовляючи: «Дай , Боже,всього доброго нам і
дітям нашим».
Після вечері всі кладуть свої
ложки в одну миску, а зверху – хлібину , «щоб хліб родився».Чия ложка вночі «сама
перевернеться»,той
умре.Кутю , яка залишилася після вечері , виносять
курям- «щоб добре плодилися».Вода освячена в навечір’ї Богоявлення – «вечірня вода» - вважається святішою ,ніж
з Водохрещів,і вона «зглидлива на всяке лихо».Увечері , ще завидна ,
господиня світить лампу
- «щоб кури неслися».В цей день не можна кликати курей голосно, бо як почує зла сусідка і промовить : «Твої кури , мої яйця»,кури не
будуть нестися. О.Воропай "Звичаї нашого народу" Детальніше читайте тут http://traditions.org.ua/kalendarni-sviata/zymovyi-tsykl/1585-18-sichnia-golodna-kutia-abo-drugyi-sviat-vechir
|