ДУХОВНО - ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ В ПРОЦЕСІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ І МОЛОДІ
С.І.Містюкович ,заступник директора з НВР ,
КЗ «Чумаківський ЗЗСО І-ІІІ ст. Чумаківської сільської ради»
З 2006 року по 2013 рік, коли я почала викладати предмет « християнська етика», за програмою « Біблійна історія та християнська етика, мене запрошували на конференції, круглі столи майже щороку. Я завжди поверталася окрилена і з великою надією: що коли є стільки людей – директорів навчальних закладів, їх заступників, вчителів, вихователів, духовенства , і всі вони об’єднані спільною метою - робити практичну роботу, щоб моральне виховання наших дітей, учнів, молоді давало відчутний позитивний результат, у нас є майбутнє! Коли під час обласних і районних семінарів я на відкритих уроках і заходах в навчальних закладах бачила і чула думки і відповіді, дискусії і виступи малих і дорослих вихованців, я відчувала безмежну радість і бажання працювати. Я вдячна Господу, що працюю у колективі, де всі ми однодумці і працюємо всі як єдиний організм! Ми багато зробили, у нас є досягнення, але є у нас і багато проблем, які ми і бачимо, і знаємо… Ми дуже вдячні нашому відділу з гуманітарних питань за можливість такого спілкування з колегами нашої ОТГ в рамках ось такого форуму.
Мені пригадалася дитяча гра : хтось шукає схований предмет, а інші говорять « тепло», « ще тепліше» або «холодно», «холодно-холодно» і тоді той, хто шукає, іде в іншу сторону.
Сьогодні всі ми з вами бачимо, що наші діти дуже часто йдуть туди, де «холодно, холодно» : непристойні відео і фільми, паління, пияцтво, наркотики…У Олександра Пушкіна і Ліни Костенко , завжди «гаряче», в романах Достоєвського і Діккенса, в повістях Тургєнєва і п’єсах Шекспіра…
Я не стверджую, що хороші книги – це панацея, але… якби замість творів маловідомих західних авторів із сумнівною мораллю , не просто ознайомилися, а добре проаналізували, так добре, щоб, нехай не всі, але хоч частина учнів зрозуміла, що значать слова Тетяни Ларіної Євгенію Онєгіну «Я вас люблю (к чему лукавить?) Но я другому отдана; Я буду век ему верна». Адже здорова сім’я – здорове суспільство , здорове суспільство – сильна держава! І тому наше спільне завдання усвідомити самим, донести батькам наших вихованців, суспільству, що духовність і моральність – це основа всіх основ, вона є у фундаменті створення колективу, сім’ї, становленні особистості, розвитку суспільства, держави, тому що єдність нації – в силі її духу і ми маємо його виховувати міцним і сильним. А конкретними кроками у цьому напрямку і є запровадження не факультативних занять, а саме уроків християнської етики ( хоч і за заявами батьків), проведення районних та обласних семінарів, конференцій, зустрічей з батьками, проведення змістовних класних і загальношкільних заходів до християнських свят і т.д., бо християнські цінності є найбільш стійкі, універсальні і не підвладні різноманітним соціально- політичним впливам, тоді як світська мораль носить змінний характер. Наприклад, громадянський шлюб в сучасному суспільстві вважається нормою, гомосексуалізм теж, крім того, з телеекранів йде широка пропаганда цього ганебного явища і виховується толерантне ставлення до нього. У християнстві однозначно : перше і друге є блуд, який суворо засуджується Богом. І це треба донести нашим учням!
Великий педагог К.Ушинський вважав, що національне виховання може бути тільки релігійним : «Однією з складових народності…виховання повинна бути стародавня православна релігія з її всесвітньо-історичним значенням, релігія, яка перетворилася в плоть і кров народу». До речі, релігійність є ментальною рисою українців. Тому цілком доречно сучасний дуже відомий і авторитетний педагог Ш.Амонашвілі виступає за розумну релігійність у сучасних навчальних закладах, які повинні стати осередками духовності і моральності, де здійснюється поступове сходження дитини, людини до духовних висот.
Ще у жовтні місяці 2019 року, коли ми вийшли на фінішну пряму по завершенню участі у обласній дослідно-експериментальній роботі по темі «Створення системи розвитку аксіосфери особистості на засадах традиційних духовних цінностей», на педагогічній раді ми прийняли рішення не зупинятися, а продовжити роботу в цьому ж напрямку .
І сьогодні ми висловлюємо вдячність нашому гуманітарному відділу освіти, що підтримав ініціативу нашого педагогічного колективу про проведення дослідно-експериментальної роботи за темою «Школи ментального здоров’я» на період 2020-2025 років на чолі з науковим керівником О.Г.Роговою, кандидатом філософських наук, професором кафедри філософії КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти» ДОР». Мета експерименту : створення і відпрацювання ефективно діючої моделі школи ментального здоров’я для формування в учнів ментально-здорового способу життя на підставі засвоєння ціннісно світоглядних орієнтацій.
Якщо коротко : формування здорового середовища на всіх етапах життя! Тобто, як ви розумієте, ми продовжуємо виховання духовних цінностей, моральних якостей… Тільки їх наявність зможе забезпечити життєву етику : тактовність,толерантність, доброзичливість.
Чому наш педагогічний колектив вважає для себе важливою, можна сказати основною складовою виховного процесу таку систему освіти, в якій обов’язково вивчається історія виникнення, поширення, утвердження християнства? Форма реалізації може бути різна, одна з них - участь у обласних експериментах.
Навіть найбільш прагматичну людину не залишать байдужими рядки з Книги Буття, які розповідають нам про те, що Господь пообіцяв Аврааму не руйнувати Содом і Гомору, якщо Авраам знайде там 50 праведників. Авраам умовляв Господа зменшити «прохідний бар’єр», і Господь погоджувався, що для збереження міст достатньо буде і 45…40…30…20…10 праведників. Сказав : Не знищу заради 10 ( Бут. :18,32), - Господь пішов, перестав говорити з Авраамом ( Бут.: 18,33).
Отже, є так би мовити, бар’єр, який захищає, а може точніше, покриває нас від гніва Господня, і цей бар’єр – праведники. Господь не вимагав, щоб більшість жителів Содома і Гомори були праведні, однак і одного праведника не вистачило для спасіння міст. І ми повинні зрозуміти, що Авраам повинен був назвати не просто десять імен, наприклад тих, хто ходить до церкви або просто видає себе за віруючих людей, а знайти цих праведників – тобто, їх праведність повинна була бути не показною, загальновідомою, а справжньою, внутрішньою, праведністю за «переконаннями», яку треба шукати, як Діоген шукав Людину.
Таким чином в Книзі Буття закладений важливий посил – в суспільстві повинна бути певна кількість праведників. Число 10, необхідне для спасіння Содома і Гомори, відображає не число як таке, а деякий установлений Зверху рівень, опускаючись нижче якого, cуспільна мораль уже більше не виправдовує існування даного суспільства ! Критичний момент може наступити і на піку розквіту , і на дні кризи – якщо мораль не діє і люди шукають утіхи або різноманітності в гріху , суспільство приречено.
А ми з вами, педагоги, батьки, як ніхто інший, бачимо сьогодні кризу суспільної моралі, що веде в погибель і знаємо, що суспільство зможе пережити кризу, тільки повернувши свої почуття покаяння, надії до Бога! Отже, ми повинні працювати! А працювати можна або в ім’я Господа, або в ім’я сатани. Третього не дано. «Праздность» або бездіяльність – це теж в скарбничку нечистого «князя миру сього».
Шановні колеги! Найдорожче, що у нас є – це діти. І ми хочемо, щоб вони виростали здоровими і щасливими. Всупереч всім негараздам, які сьогодні є у нашому житті, ми маємо згуртуватися і тоді переможемо, переможемо всі негаразди, біль, заздрість, зло,цинізм. А основою, фундаментом у цій справі сьогодні поряд з сім’єю- це ідеально, або як приклад, повинні стати дитячий садок і група; школа і клас, де формуються духовні цінності і викладається християнська етика разом із добре підготовленими, відданими своїй справі, люблячими і мудрими вихователями і учителями!
Нехай кожен із нас буде маленьким ліхтариком, а світло від нього буде яскравим дороговказом на шляху високої моральності!
|